ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض»
سرخط خبرها

به بهانه پایان فصل دوم زیرخاکی خوش ساخت‌ترین کمدی دهه پنجاهی رسانه ملی

  • کد خبر: ۷۱۱۱۲
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
به بهانه پایان فصل دوم زیرخاکی خوش ساخت‌ترین کمدی دهه پنجاهی رسانه ملی
«زیر خاکی» از همان قسمت‌های اول، توانایی بازسازی دقیق و پرجزئیات و بدون سوتی‌های فاحش دهه ۵۰  و رنگ و لعاب پیش از انقلابی کل اثر، توجه را جلب می‌کرد.

محمد ناصر حق خواه | شهرآرانیوز - خبر ساخت فصل اول زیرخاکی که منتشر شد با دیدن فهرست بازیگران و نام کارگردان، انتظار سریال بدی نمی‌رفت؛ آن هم در این آشفته بازار کار‌های کمدی بی نمک و کم کیفیت که یا با استاندارد‌های چند سال پیش می‌خواهند تماشاچی را بخندانند یا شوخی‌های به روزشان را در بدقواره‌ترین شکل کارگردانی و رنگ و نور و صدا به پیش چشم تماشاچی می‌کشند یا با تیم بازیگران ثابت و تکراری که شیره وجودشان کشیده شده است می‌خواهند روی اسب‌های برنده، اما پیر شرط ببندند. زیر خاکی هیچ کدام از این عیب‌ها را در خود نداشت. از همان قسمت‌های اول، توانایی بازسازی دقیق و پرجزئیات و بدون سوتی‌های فاحش دهه ۵۰ و رنگ و لعاب پیش از انقلابی کل اثر، توجه را جلب می‌کرد.

 

اما جلیل سامان، کارگردان زیرخاکی، فقط روی بازسازی دقیق زمان نگذاشته بود و سریال میزانسن‌های دقیق و حساب شده داشت و بازیگران بی برنامه جلوی دوربین رها نشده بودند. قاب‌ها خوش رنگ و نور و تماشایی بود و البته ریتم کار به دست نمک و استعداد بازیگران سپرده نشده بود و معلوم بود که با توجه و دقت کارگردانی سخت گیر تنظیم شده است. داستان سریال هم که به زندگی مردی ساده لوح که در دهه ۵۰ به دنبال پیدا کردن گنج است می‌پرداخت، تازه بود. البته سریال‌های دهه پنجاه و شصتی در این سال‌ها کم ساخته نشده است، اما سریالی که کمدی باشد و از کنار موضوعات حساس سیاسی و تاریخی با زبان طنز رد شود و نه تنها به سد ممیزی برنخورد بلکه جذاب و گاه انتقادی باشد، در همه این سال‌ها کم پیدا می‌شد.

 

به بهانه پایان فصل دوم خوش ساخت‌ترین کمدی دهه پنجاهی رسانه ملی

 

اما از همه این‌ها گذشته، برگ برنده زیرخاکی و نقطه ممیز آن از سایر کار‌های مشابه، بازیگران درخشانش بود. پژمان جمشیدی سال هاست از زیر انتقادات پرحجم و بی رحمانه علیه ورودش به سینما و تلویزیون بیرون آمده و این حرف‌ها را با بازی‌های خوبش جواب داده است. او در زیرخاکی هم با گرفتن تیپی جدید و حفظ و پرورش آن در طی ۲ فصل، بلوغ خود در بازیگری را نشان داده است. ژاله صامتی هم سال هاست کار می‌کند و صدحیف که این قدر دیر به اوج محبوبیت رسید و این حجم از استعداد درخشان و بازی دل نشین چه در کمدی و چه نقش‌های جدی را به رخ تماشاگران کشید. او در زیرخاکی هم فوق العاده است. اما نقطه عطف این سریال نه بازی پژمان و ژاله به صورت مجزا که ترکیب درخشان این زوج است.

 

ترکیبی که البته در کار‌های سینمایی هم دیده شده بود، اما پاسکاری‌های درست و بجا و شناخت از بازی یکدیگر در زیر خاکی، فضایی جذاب ساخته است که بخش عمده‌ای از بار طنز سریال را به دوش می‌کشد. در این بین البته که نباید از بازی رایان سرلک، پسر کوچک و بامزه خانواده، هم گذشت که حالا دیگر تبدیل به یک ستاره شده است. حالا فصل دوم سریال هم تمام شده است؛ فصلی که با وجود کم رنگ شدن اتفاقات اساسی و تغییر روند‌های دراماتیک و ضعف‌های اندک قصه، هنوز خوش ریتم، خوش رنگ، بامزه و سرپاست و به شرط پیدا شدن قصه‌ای پرمایه و قوی، با این تیم بازیگران و عوامل پشت صحنه، یک فصل دیگر هم جای کار دارد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->